TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN MURID

GANGGUAN EMOSI

     Seseorang guru perlu sentiasa saling menerima antara satu sama lain dan menyediakan emosi pelajar.Ini penting supaya semua pelajar melibatkan diri dalam setiap kegiatan keilmuan yang diadakan di sekolah. Emosi pelajar perlu dikekal atau dipertingkatkan dengan pengajaran guru lebih bersifat pembimbing di sisi. Guru perlu memahami emosi pelajar kerana perbezaan tingkah laku, sosial dan rohani dalam kalangan pelajar sememangnya. 

Aspek emosi yang semakin sukar dilihat dalam kehidupan pelajar kini adalah seperti yang berikut; 
• Empati iaitu memahami orang lain secara mendalam 
• Mengungkapkan dan memahami perasaan 
• Mengendalikan amarah 
• Kandirian iaitu berdiri dengan sendiri atau berdikari 
• Kemampuan untuk menyesuaikan diri 
• Disukai oleh orang lain 
• Kemampuan untuk memecahkan atau menghilangkan masalah antara mereka yang berada di 
   sekeliling 
• Semangat setiakawan 
• Keramahan 
• Sikap hormat-menghormati


CIRCLE MAP : DEFINISI GANGGUAN EMOSI


TREE MAP : KATEGORI GANGGUAN EMOSI


BUBBLE MAP : PUNCA GANGGUAN EMOSI DALAM KALANGAN KANAK - KANAK


BUBBLE MAP : TANDA AWAL GANGGUAN EMOSI DALAM KALANGAN KANAK - KANAK


BRACE MAP : LANGKAH MENANGANI GANGGUAN EMOSI

No comments:

Post a Comment